Reprezentacinės sistemos

Tai NLP modelis, tiriantis, kaip žmogaus protas priima ir apdoroja informacija. Arba kitaip tariant, per pojučius. Žinodami tai mes galime pagerinti tarpusavio komunikavimo įgudžius.

Ar teko kada pastebėti, kai du žmones kalba apie tą patį, bet vienas su kitu nesusišneka?,  ar atvirksčiai vos persimete keliais žodžiais, iškart vienas kita suprato?…

Pvz: Tu pažiurėk kokia graži mašina?, Tu geriau paklausyk, kaip žvėriškai variklis dirba? Aš jaučiu, kad jinai nelabai patogi?

Visi jie kalba apie ta pačia mašina, tik skirtingais informacijos kanalais. Vienam svarbiau mašinos išvaizda (vizualas), kitam svarbiau mašinos garsas (audialas), kitam mašinos komfortas (kinestetikas). Visi jie kalba apie ta patį, bet visiskai skirtingai.
Atkreipia dėmesį i tai kokius žodžius žmogus naudoja ir taikydami tuos pačius jam, mes puikiai pagerinsime bendravimo kokybę ir supratima.

Išviso yra penkios (RS) sistemos:Pagrindinės:
Vizualinis – tai, kai žmogus bendrauja vaizdiniais
Audialinis – tai, kai žmogus bendrauja garsais
Kinestetinis – tai, kai žmogus bendrauja jausmais
Kitos:
Užuodžiamieji
Skonio

(RS) pas zmones keičiasi priklausomai nuo situacijos, jei zmogus klausosi muzikos, tai labiausiai dominuoja (audialinis kanalas), jei jis piesia paveiksla, tai (vizualinis kanalas), jei jis guli papludimyje, tai (kinestetinis kanalas). Tačiau dažniausiai buna išvystita ir dominuojanti viena labiausiai (RS) ir ja nustate, naudodami tą pati kanala, galime puikiai susibendrauti:

Jei žmogus sako „aš nematau prasmės“, tai nesakykit „ leiskit man pakartoti“, o sakykit „leiskit man parodyti ka turiu galvoje“ (vaizdiniai)
Jei žmogus sako“ką tu man sakai tai nesijaučia teisinga“, tai nesakykit „pažiurėkime kitu kampu“, o sakykit „palieskime šia problema iš kitos puses“ (jausmai)
Jei žmogus sako „as tave nutildžiau“, tai nesakykit „tu nejautrus“, o sakykit „pakalbekim dar karta“ (garsai)

Gryžta vyras namo pas žmona, o žmona nusiminusi sako: tu visai manes nemyli, mes jau senai nesikalbam apie tai…Vyras atsako: bet juk aš tau tiek dovanu dovanoju, ka tu nematai kaip aš tave myliu?…Vyras (vizualas), o žmona (audialas) ir zmonai reikia, kad jis su ja pasikalbetu kaip ja myli, o vyras tai parodo dovanom, kaip ja myli. Abu išreiskia meile, bet skirtingais suvokimo kanalais ir abu vienas kito nesupranta.

(RS) – naudojami žodžiai:

Vizualiniai:
Matyti,paveikslas, žiūrėti, ryškus, gražus, spalvotas, žvelgti, piešti, rašyti, vaizduoti, perspektyva, apžiūrėti, atskirti, išryškintas, reginys, pastebėti, rodyti…

Frazės: aš matau ką jūs turite omenyje, aš įdėmiai peržiurėsiu šią idėja, mes žiūrim akis į akį, aš negaliu įsivaizduoti, be jokios abejonės šešėlio, ateitis atrodo šviesi.

Audialiniai:
Girdėti, garsus, tylus, šnabždesys, kalbėti, krebždėti, dainuoti, garsas, tonas, skambėti, ritmas, klausti, užtilti, nekalbus…

Frazės: kalbėti painiai, praleisti pro ausis, skambinti varpais, duoti garso, žodis žodin, negirdėtas, laikyti liežuvį už dantų, garsiai ir aiškiai kalbėti.

Kinestetiniai:
Pajausti, pajusti, šaltas, šiltas, galingas, pojučiai, apsukrumas, kvailas, liestis, lipnus, švelnus,patvarus, kliudyti, nunešti, sunkus, aštrus…

Frazės: susidėjo su jumis, pagavo mintį, užtruko sekundę, beširdis žmogus, storžievis, rankos niežti, tvirti pagrindai, jausti kažka negera…

Kiekviena (RS) sistema kalboje išreiskiame vienokiais ar kitokiais žodžiais. Vizualiniai žmonės, naudos daugiau žodžių atspindinčius regimuosius vaizdus, audialiniai daugiau gasinius žodžius, o kinestetikai jutiminius…Beto vizuala galite atskirti pagal tai kaip jis greitai kalba, ju mintys lekia vaizdais, jie net kartais mosikuodami rankomis bando jums perteikti vaizdine informacija. Audialai yra šiektiek lėtesni ir jiems labai svarbu, kaip kalbate su jais, koks jusu balso tonas, jie net tarsi atsuka ausi klausydami ka jiems sakote. Kinestetikas yra lėčiausias iš visu, jam svarbu pajusti tai ka sakote, tiem žmonėm svarbu komfortas, jausmai…

Akių žvilgsnių raktai

Dar galima atskirti kokia (RS) sistema naudoja žmogus, pagal akių judėjimo kryptį. Kai zmogus galvoja ar kalba, jo perteikiama informaciaj lydi akių judesiai ir skirtingos akiu kryptys atitinka skirtingas (RS) sistemas.

Kai žmogus prisimena matytus praeityje vaizdus (kokios spalvos buvo jo pirmas dviratukas), jo akys nukrypsta aukštyn i kaire.
Jeigu žmogus vaizda sugalvoja, to ko niekuomet nematė (rožinį drablį su dviem balionais), jo akys nukrypsta aukštyn i dešine.
Jeigu žmogus prisimena ankščiau girdeta garsa (kaip skamba duru skambutis), jo akys nukrypsta horizontaliai i kaire.(nekiladamos ir nesileisdamos)
Jeigu žmogus sukuria koki garsą ar skambesį (kaip tės balsas, lojant kaip šuniuj), jo akys nukryps horizontaliai i dešinę. (nekiladamos ir nesileisdamos)
Jeigu žogus sprendžia kokį nors klausima ar kalbasi su savimi, tai jo akys nusileis žemyn į kaire.
Jeigu žmogus prisimena koį nors jausma ar pojutį, tai jo akys nukryps žemyn į dešinę.

Pastaba: pas kairerankius žmones, vaizdiniai sukeisti vietom (vizualinis konstravimas kairėje, o vizualinė atmintis dešinėja).

vbvbvbvbvbvbv2

Pav. Žiūrint į priešais esantį žmogų.

Net galima atpažinti, kada žmogus meluoja Pvz: jei klausete, „kur buvai šį vakara?“ Ir pireš atsakant žvilgsnis nukrypsta aukštyn į dešinę – Atsako „akropolyje“, reiškias yra galimybė kad žmogus išgalvojo atsakymą ir jums pamelavo.

Beje akys juda del to jog iš atminties joms reikia ištraukti ar sukurti informacija, taip vyksta visas procesas ir kai mokykloje mokytoja užduodavo klausima, o jusu akutės pradėdavo klaidžioti, kad rastu atsakyma, tai tuo pat mokytoja sutrugdydavo jums sakydama“ko ten žiūri į lubas, atsakymo ten nerasi“, todėl jūs pasimesdavot ir negalėdavot atsakyti. Beje jai žmogus žiūri tiesiai i jus ir jo akys neklaidžioja, tai reškias jam labai lengvai prieinama informacija ir jis gali nesukinedamas akių ja dėstyti (duokit sudėtingesniu klausimu ir prasidės ieskojimo procesas).

Praktikuokitės su žmonėm pokalbiuose kuriuos pažystate, klausykitės radijo, žiurėkite televizija, kad igytumete įgudi atskirti (RS). Galiausiai jus tai pajusite darant automatiškai. Stenkitės buti budrūs, kaip zmonės galvoja, būkite lankstus į tai, kaip jiems atsakote ir igykite puikių komunikavimo įgudžių.

Giedrius.B  2009
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Rl9sOYPT5UY&feature=related[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gNUe5knbFRE&feature=related[/youtube]

1 komentaras

  1. Sveiki,
    Rašau darbą „Reprezentacinių sistemų įtaka komunikacijos sėkmei visuomenės sveikatos darbuotojo veikloje“ ir turiu panaudoti dar dvi teorijas, kurios būtų susijusios su NLP, tačiau jau pati savaime NLP yra teorija. Kuo turėčiau remtis?

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.